
- podnosi rangę biegu,
- stwarza przepustkę, dla czołówki najlepszych biegaczy z kraju jak i z zagranicy.
2. Co daje atest trasy biegaczowi:
- gwarancję, że trasa ma dokładnie 10km,
- uzyskany wynik jest wiarygodny i uznawany jako rekord we wszelkich statystykach,
- dla zawodników klubowych uzyskane wyniki brane są do klasyfikacji klas sportowych,
- na trasie atestowanej za rekord można też uznać wynik uzyskany z międzyczasów.
Atest trasy przeprowadza się na dystansach od 10km do 100km (10, 15, 20, 25, 30, 100, maraton i półmaraton).
Aby trasa mogła pozytywnie przejść atest powinna spełniać poniższe wymagania:
- droga utwardzona (asfalt, beton, kostka). Atestacji nie podlegają: przełaje, biegi górskie, gdzie teren jest nierówny, trasy prowadzone przez las czy po trawie. Jedynie start i meta mogą być usytuowane na miękkim podłożu bądź bieżni czy trawie.
- pomiar trasy przez atestatora z odpowiednimi kwalifikacjami.
- różnica wysokości nad poziomem morza na starcie i mecie nie powinna przekraczać 1 m/km (dotyczy to tras o korzystnym profilu, tj. jeśli start znajduje się na wyższej wysokości niż meta), (dopuszczalna wartość wynosi 0.1% długości, czyli dla 10km=10m, 15km=15m, półmaratonu – 21m, maratonu 42m).
- odległość miejsca startu i mety, mierzona wg teoretycznej linii prostej nie powinna przekraczać 50% długości trasy (dotyczy to tras biegnących w jednym kierunku, eliminując wpływ korzystnego wiatru w plecy).
Co potrzeba do przeprowadzenia atestu:
1 - Rower standardowy (nie górski) z kołami: 28-630 (1.125" x 27") lub 25-622.
2 - licznik Jones Counter model JR z 2008 roku (technologia lat 70-tych). Licznik montowany jest w piaście przedniego koła roweru i pasuje do większości rowerów z hamulcami obręczy. Średnica osi nie może być większa niż 10mm (pasuje do 3/8 "). Średnica piasty kołnierze, których szprychy mocowania, nie powinna być większa niż 52mm (2"). Dokładność licznika: do 5 centymetrów.
Atest trasy zachowuje ważność przez okres 5 lat. Jeśli przed upływem tego okresu nie zostanie przeprowadzona atestacja sprawdzająca, dany bieg wykreślany jest z aktualnego rejestru tras atestowanych. Jakakolwiek zmiana w strukturze trasy, roboty drogowe powodują utratę ważności trasy.
ŁJ